Grana Kft.

Vállalat: Grana Kft.

Iparági szektor: Autóipari beszállítás

Microsoft megoldás: Microsoft Dynamics NAV (Navision)

 

 

A győri Grana Kft. tíz éve egyetlen termékkel és – a tulajdonost is beleszámítva – három alkalmazottal jelent meg az autóipari beszállítók piacán. Rendkívül dinamikusan fejlődve mára több mint száz termékkel és több mint hetven alkalmazottal elérte a kisvállalatot a középvállalattól elválasztó lélektani határt. A továbblépéshez azonban nem elegendőek az eddig bevált módszerek: az integrált vállalatirányítási rendszer bevezetése nélkül áttekinthetetlenné válnának az egyre bonyolultabb termelési folyamatok. A Grana ezért pályázott és nyert az EUGA projektben.

 

 

A háttér

 

A Grana Kft. 1997-ben alakult a nyugat-magyarországi régió központjában, Győrött, fő tevékenysége autóipari műanyag alkatrészek precíziós fröccsöntése. Autóhangszóró, külső és belső visszapillantó tükör, lámpa, műszerfal, sőt kabriótető alkatrészeket is gyárt számos autómárkához. Többek között a Mercedes, a Ford, a Volkswagen, a BMW és a Toyota is beépíti járműveibe a 2800 négyzetméteres gyártócsarnokban, automatizált fröcscsöntőgépeken készülő alkatrészeket. A cég jelenleg több mint tíz vevővel áll kapcsolatban, éves árbevétele meghaladja az egymilliárd forintot.

A Grana Kft.-t egyedivé teszi az autóipari beszállítói körben, hogy szinte száz százalékban magyar tulajdonú vállalat. Ez az előny egyben hátrány is: Nagy Péter, a cég tulajdonosa és ügyvezetője szerint egy külföldi anyacéggel rendelkező magyarországi vállalatnak nem csupán a finanszírozási lehetőségei jobbak, hiszen a leányvállalatok általában kész, komplett technológiát és termelési infrastruktúrát vesznek át, és ezt adaptálják a helyi viszonyokra, így üzemeltetik cégüket Magyarországon.

– Ezzel szemben a mi cégünk 1997-ben a nulláról indult, vettünk egy gépet és volt egy munkánk rá. Ma van tizenöt gépünk és több mint száz terméket gyártunk. – érzékelteti a büszke tulajdonos az elmúlt tíz év rendkívül intenzív fejlődését

 

 

A probléma, a feladat

 

Amikor a gépek, az alapanyagok és az alkalmazottak száma elérte azt a nagyságrendet, hogy felmerült a vállalatirányítási rendszer igénye, Nagy Péter három megoldást látott maga előtt: maradni az egyre bonyolultabb táblázatoknál; egyedi szoftvereket fejlesztetni egy-egy adott feladatra; vagy bevezetni egy integrált vállalatirányítási rendszert, amely minden felmerülő problémát kezel. Mivel akkoriban nem talált a cég igényeinek megfelelő integrált rendszert, a termékek nagyon speciális autóipari nyilvántartása miatt 2004-ben egyedi készletgazdálkodási szoftvert fejlesztetett az alapanyag és a késztermék nyilvántartására.

Az integrált vállalatirányítási rendszer bevezetése már évek óta napirenden volt, ám a választék nem győzte meg a cég döntéshozóit. Komolyan körülnéztek a piacon, és a rendelkezésre álló megoldások egy részét megfizethetetlennek, más részét nehezen üzemeltethetőnek ítélték. – Volt olyan partnercégünk, amelyik bevezetett egy rendszert, aztán nem tudta feltölteni adatokkal – érzékelteti a dilemmát Nagy Péter. – Nagyon fontos volt megkeresni azt a rendszert, ami úgy igazából a kisvállalkozóknak szól. Egy nagyvállalatnak nagyon jól megfelelő vállalatirányítási rendszer kisvállalkozásokra lebutított verziója nem működik, partnereinknek ezen a téren konkrét, negatív tapasztalatai voltak.

 

 

Megoldás

 

Egy nagyvállalatnak sokkal bonyolultabbak a folyamatai, ugyanakkor nagyon ritkán fordul elő, hogy egyszerre termel és szolgáltat is. A kis- és középvállalatok tevékenysége sokkal szerteágazóbb lehet, Nagy Péter cégcsoportjába például könyvelőcég is tartozik, a Microsoft Dynamics NAV-val pedig bérkönyvelést is lehet végezni. Ha ezt a tevékenységet áthozom a Granába, akkor külön szoftverköltség nélkül nyújthatom ezt a szolgáltatást. – Ilyen megfontolásokból került képbe a kifejezetten kis- és középvállalatok igényeire szabott Microsoft Dynamics NAV (Navision).

A Grana az EUGA projektbe a Karádi Rendszerházon keresztül kapcsolódott be, így folyamodtak a vissza nem térítendő támogatásért, amely a teljes beruházás ötven százalékát fedezi. Az ügyvezető szerint a pályázati folyamat nagyon egyszerű volt, csak a szükséges információkat kellett biztosítaniuk. A pályázatíró cég szakemberei precízen megfogalmazták az elvárásokat: pénzügyi/számviteli, kontrolling, ellátási-lánc menedzsment, készletgazdálkodási, logisztikai, áruforgalmi, beszerzési, értékesítési és termelésirányítási modulok kerülnek bevezetésre, amelyeket a Karádi Rendszerház igazít majd a Grana egyedi igényeihez.

A Microsoft Dynamics NAV (Navision) integrált vállalatirányítási rendszer bevezetése mellett szólt, hogy egyre több vevő igényli az EDI kompatibilis elektronikus adatformátumot, mert így a saját vállalatirányítási rendszeréből automatikusan tudja továbbküldeni rendelésállományát. A vevők egy-két hétre elegendő biztonsági készlet raktáron tartását írják elő, és már van olyan ügyfelük is, akinek naponta kétszer, óramű pontossággal kell beszállítaniuk a megrendelt termékeket. Az autóiparban az adatszolgáltatás minősége kulcsfontosságú: ha a napi kapcsolat zökkenőmentesen működik, a cég még több megrendelést kaphat.

 

 

Előnyök

 

A hatékonyság növekedése könnyen mérhető, hiszen a ma három-négy helyen rögzített adatokat a jövőben csak egyszer kell bevinni a rendszerbe. A mennyiségi- és értéknyilvántartás összevonásának azonnal érzékelhető hatása lesz, és az integrált rendszer bevezetése további fejlesztésekre is lehetőséget nyújt. A cég ugyanis nem csak a termelés mennyiségét kívánja növelni, hanem a termékek hozzáadott értékét is. Ehhez olyan kiegészítő technológiákra van szükség, amelyek igénylik a vállalatirányítási rendszert. Ezen felül a fröccsöntő gépek műszaki felügyeletét különféle számítógépvezérelt eszközök segítségével kívánják még pontosabbá tenni, ezek bevezetésének pedig szintén feltétele egy működő vállalatirányítási rendszer.

A cookie-k segítenek szolgáltatásaink biztosításában. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába.